Den Søte Jesus. / Om kunsten i Kirken, og Kirken i kunsten/

Denne bildekrusellen krever javaskript.

Fremstillinger som har ambisjon om å vise oss Jesu skjønnhet uten å vise at Han samtidig er det største mysteriet, må mislykkes. Vi er ikke i stand til å beskrive og fremstille Gud som Han er, for vi kjenner Ham ikke: derfor ville det være helt naturlig at vi er mer forsiktige når vi snakker om Ham, eller presenterer våre ideer. Det finns mange gode sakrale bilder, skulpturer – men kanskje helst der, hvor kunstnere er mest opptatt av lys, farge, form, og ved å følge naturen får de også sett det guddommelige. Den slags bilder kan åpne oss for det som er hellig, åpne dybdene i oss gjennom å peke på det sakrale i det vi kjenner: naturen. Mye mer enn de andre som viser den søteste Jesu ansikt og som kan kvele ekte fromhet som har sitt utspring i det menneskelige. En gang til, Aquinas sitt: ”Ånden bygger på naturen” kommer overbevisende til orde. Som himmelen ER i denne evige konteksten skal vi se når vi kommer dit. Det vi kan se nå, er de smulene i hverdagslivet, som ofte går våre sanser forbi. Og det er NÅ himmelen skjer. Forestillinger av det overnaturlige som en frukt av rik fantasi, men ikke egen tro, kan føre på ville veier. Paulus, som ble brakt til den syvende himmel sa at ”intet øre har hørt og intet øye har sett alt det som Gud har forberedt for oss.” Da har vi det klart, at uansett vår gode vilje og våre talenter: umulig å dekke hans ord med våre mest idylliske forestillinger. Det kan vi bare gi opp med det samme. Derfor, etter min smak: en skive brød som ligger på bordet godt malt, er et veldig fromt bilde. Og en Jesus som ser ut som Gina Lollobrigida er det ikke. Men – hvorfor egentlig, skjer det, at mer eller mindre begavede kunstnere serverer oss slike skremmende fremstillinger? En av grunnene til det er: de fremstiller Jesus slik Han SKULLE ha sett ut etter noens faste regler og fantasi. Kanskje til og med en from prest eller nonnes som står bak bestillingen av maleriet eller skulpturen. En slags søt fromhet som har gjort nok skade og ”skremt” mange troende før de kom inn i Kirken. Og jeg er helt overbevist om, at i den vestlige kunsten kan vi ikke begripe det usynlige ved å ignorere det synlige. Det vil si: det våre øyne VIRKELIG SER og ører VIRKELIG HØRER og det vi VIRKELIG KAN TA PÅ. Problemet er ikke bare at vi har mer og mer fromme, kitschy bilder som ikke appellerer til vår indre fromhet, og som vi kan klare oss uten. Problemet er, at de bildene – om vi vil eller ei, siver inn i vår ubevissthet og former et bilde som ikke har mye med realiteten å gjøre. Slik, gradvis, blir Jesus fjern for oss. Det eneste måte å ikke la seg styre av de forestillingene som, egentlig – ikke gir en god næring til vår tro, er å lese Evangeliet og meditere over det. For kirkelig kunst i våre dager er ikke edukativ, pedagogisk og gir ikke en pålitelig informasjon, heller. Hvorfor? Det vet jeg ikke. En annen ting er at mange av de ekte kunstnere har flyttet seg fra den sakrale kunsten og dyrker det de tror på andre steder. Og det er bare som det er. Og hvis du er en kunstner og vil tjene Kirken med din gave, så er det en ting som bremser veldig mange: hvem vil male eller lage skulpturer etter detaljerte bestillinger? Det er jo ofte kunstneres mareritt: vil du selge dine fromme bilder, må de se ut som de som bestiller dem vil det: produkt av den slags kompromiss er vanligvis en dårlig kopi av en berømt kunstner, eller overfladisk, søtt bilde som vi i kunst-verdenen kaller for ”prostitusjon”: for verken følelser eller egen tro var involvert i å lage den. Kunstneren har ikke lov til å være profet i våre dager, og vitne om sin egen tro: det er meget godt bilde på det hvordan står det til med kunsten og generelt: syn på menneskenaturen i Kirken i dag. Det er jo varierende fra sjel til sjel: hvor mye av kunstneriske objekter de trenger i livet. Men det som IKKE er varierende, er den generelle sans for skjønnhet som må pleies i hver menneske, helt fra den ble unnfanget. For skjønnhet, i følge Hans Urs von Balthasar, åpner oss for Gud, og peker på denne store harmonien som vi er skapt til, og som vi går gjennom alle sirkler av kaos for å finne igjen etter syndefallet: i oss selv, andre og verden. Derfor – like mye som jeg er glad i vår Pave Frans, er jeg overrasket over hans stilling til kunsten, som noe unødvendig, for ”prinser”. Da forstår han ikke, så langt, hvor kunstens hjerte er, og hva det slår for. Troen er ikke vanskelig for folk som ikke har noen ting og har begrenset valg: de fattige finner himmelens port veldig fort. Jeg skriver fra min egen erfaring, og. Men den som har mange goder: materielle, intellektuelle, åndelige – den, som den ung, rike mannen i Evangeliet, har ofte vanskelig for å forstå hva tillit og barmhjertighet er, og hva det betyr å være som et barn, som får alt fra Gud. For han tenker at han har jo alt. Og ofte fører de rikes vei til himmelen gjennom ”å miste alt”. Den som ikke hadde noe verdifullt før den møtte Gud, har ikke noe å miste. Men den, som har mye, kan finne Gud ofte gjennom store smerter, vil jeg tro. Og det som hjelper å få svar og komme til sann tro er ofte kunsten: litterattur, musikk, eller den visuelle kunsten. Derfor trenger vi EKTE kunstnere i Kirken, som vitner om sin tro, sin egen relasjon til Gud og ikke er opptatt av det de kan tjene på det de gjør. Det er ikke uten grunn at de fleste kunstnere var fattige, eller hadde andre inntektskilder, enn deres egen kunst. Jeg sier nei til søte Jesusfremstillinger. Til Jesus som ser ut som 50tallets Hollywood stjerne. Jeg sier nei til all slags imitasjon. Gud er et SVAR på alt som ER. Ikke flukt fra det. Til slutt ord til kunstnere fra Johannes Paul II som aldri var i tvil om hvor kunstens gave kommer fra og hva den skulle tjene til: ”Artistic talent is a gift from God and whoever discovers it in himself has a certain obligation: to know that he cannot waste this talent, but must develope it”

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s